Karnawał to miła, szalona, pełna wrażeń, kolorów, dźwięków, smaków i zabaw tradycja, nie tylko dla dorosłych. Bal karnawałowy jest atrakcją bardzo lubianą również przez dzieci, dostarcza im wielu przeżyć i radości. Tak też było u nas, w dniu 14 stycznia 2025 roku. W tym dniu sala gimnastyczna zamieniła się w zaczarowaną krainę pełną kolorowych postaci. Dzieci przebrane były za bohaterów znanych bajek. Przy dźwiękach skocznej muzyki i utworach znanych wykonawców dzieci mogły pobawić się ze szkolnymi kolegami, a także rodzicami i nauczycielami. Pląsy na parkiecie i wspólne zabawy wyczerpały siły tancerzy. Podczas krótkiej przerwy wszystkie dzieci udały się na poczęstunek przygotowany przez Rady Klasowe Rodziców. Wszystkim rodzicom, którzy przyczynili się do tego, że nasza wspólna zabawa karnawałowa udała się serdecznie dziękujemy! Kolejny bal karnawałowy już za rok!
Dnia 9 stycznia 2025r. w naszej szkole odbył się Konkurs Kolęd i Pastorałek, pomysłodawcą którego była p. Anita Jastrzębska. Głównym celem konkursu było propagowanie kultury muzycznej oraz pielęgnowanie tradycji kolędowania.
Uczestników konkursu oceniało jury w składzie: nauczyciel muzyki p. Anita Jastrzębska oraz katechetki: p. Lucyna Rydzek i p. Halina Suliga.
Uczniowie klasy 2 a pod kierunkiem p. Anny Błaszczyk zakończyli realizację I modułu projektu – CZYTAM Z KLASĄ w ramach VI edycji międzynarodowego projektu edukacyjnego 2024/2025, który nosił tytuł „Radość i szczęście”. Pierwszym zrealizowanym zadaniem było przygotowanie gazetki do projektu wraz z towarzyszącymi plakatami logo projektu oraz samodzielnie wykonanymi Chmurkami. Wydrukowano Lekturniki , które zostały oprawione w skoroszyty. W ramach zadań emocjonalnych powstał wyjątkowy „Album Radości” – pełen kolorowych ilustracji przedstawiających to, co sprawia dzieciom szczęście. Rozmawiano także o tym, w jakich momentach odczuwamy radość, co nam przynosi szczęście. ,,Dzieci z Bullerbyn” Astrid Lindgren oczarowały wszystkich. Uczniowie z przyjemnością czytali lekturę indywidualnie, na głos, po fragmencie dla wszystkich na przemian z wychowawcą. Założyli i pokolorowali Lekturniki. Wypełnili strony Lekturnika z zadaniami dotyczącymi czytanej książki, uczniowie opisywali i ilustrowali lekturę. Uczniowie wykazali się kreatywnością, tworząc przepiękne mapy mentalne Bullerbyn. Kierując się własnymi pomysłami i wyobraźnią, wykorzystując różne klocki i figurki utworzyły przepiękne projekty tytułowej osady. Każdy mógł przedstawić swoje arcydzieło. To była świetna zabawa dla każdego. Wykonano także przepiękne kartki świąteczne. Każdy uczeń napisał życzenia świąteczne do wybranej postaci z lektury.
“W Grocie Narodzenia Pańskiego w Betlejem płonie wieczny ogień. To właśnie od niego co roku odpala się jedną malutką świeczkę, której płomień niesiony przez skautów w wielkiej sztafecie przez kraje i kontynenty obiega świat.” W tym roku, ze względu na szczególnie trudną sytuację polityczną, Betlejemskie Światło Pokoju wyruszyło z Górnej Austrii, z partnerskiego miasta Betlejem – Christkindl, gdzie było przechowywane przez austriackich skautów przez cały rok.
Darem Betlejemskiego Światła Pokoju skauci z całej Europy, a wśród nich harcerki i harcerze ZHP pragną podzielić się ze wszystkimi. Niosąc lampiony ze Światłem do parafii, szkół, szpitali, urzędów i domów, dzielą się radosną nowiną i krzewią największe uniwersalne wartości braterstwa i pokoju.
Tegoroczne hasło Betlejemskiego Światła Pokoju „Kochaj czynem” nawiązuje do codziennych, często niepozornych sytuacji, ale również do wyjątkowych momentów, jak wojna za naszą granicą, czy niszczycielska powódź, jaka nawiedziła także Polskę, kiedy nawzajem siebie potrzebujemy. Zaangażowanie w pomoc drugiemu człowiekowi i chęć „pozostawienia tego świata choć trochę lepszym niż go zastaliśmy”, świadczy o tym, że „Kochaj czynem” to nie tylko hasło, lecz postawa życiowa, gotowość do ofiarności, szacunku i solidarności.
Tradycją już stało się, że 10 Drużyna Harcerska “Kaktus” działająca przy Szkole Podstawowej n1 we Włoszczowie jest przekazicielem Światła na terenie naszej “małej ojczyzny”. Odebrane w niedzielę 15 grudnia w schronisku na “Głodówce” w okolicach Zakopanego, nasze harcerki przekazały w środę do lokalnych urzędów, instytucji i szkół, w czwartek 19 grudnia odbyło się uroczyste przekazanie w tutejszej parafii p.w. WNMP. Dziś Światło zakończyło swą wędrówkę w naszej szkole, gdzie członkinie 10DH “Kaktus” przekazały lampion wraz życzeniami świątecznymi i noworocznymi dla całej społeczności szkolnej.
Święta Bożego Narodzenia, to jedne z najpiękniejszych dni w roku. Czas ten poprzedzają liczne przygotowania. Tak też było w naszej szkole i przedszkolu. Dzieci poznawały tradycje, wykonywały świąteczne prace plastyczne, uczyły się kolęd.
W dniu naszej wspólnej szkolno- przedszkolnej wigilii panowała radosna atmosfera. Uroczystość rozpoczęły wspólne życzenia i kolędowanie. Na stole pojawiły się świąteczne przysmaki. Nie zabrakło też zagadek, rebusów i zadań plastycznych, które utrwaliły dzieciom wiadomości na temat poznanych zwyczajów i tradycji. Czas upłynął nam w bardzo miłej i serdecznej atmosferze.
13 grudnia 2024r. podczas Wielkiej Gali Świątecznej zorganizowanej przez Starostwo Powiatowe we Włoszczowie uczennice naszej szkoły Amelia i Oliwia Kossakowskie otrzymały Nagrodę Starosty Włoszczowskiego za 2024 rok za osiągnięte wyniki w woltyżerce.
Wigilia to szczególny dzień dla całej społeczności szkolnej. Wspólna uroczystość integruje uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły.
Jest w moim kraju zwyczaj, że w dzień wigilijny, Przy wejściu pierwszej gwiazdy wieczornej na niebie, Ludzie gniazda wspólnego łamią chleb biblijny, Najtkliwsze przekazując uczucia w tym chlebie… C.K. Norwid
Dnia 19 grudnia społeczność szkolna w świątecznym klimacie spotkała się na wigiliach klasowych. Święta Bożego Narodzenia nie mogą się obyć również bez tradycyjnego wspólnego kolędowania, które przygotowali uczniowie klas IV pod kierunkiem p. Lucyny Rydzek, p. Haliny Suligi.
18 grudnia 2024 roku uczniowie klas 4 wraz ze swoimi wychowawczyniami: Sylwią Ciesielską, Eweliną Orlińską-Rayską , Małgorzatą Skoczek oraz pedagogiem – Elżbietą Piech wybrali się na wycieczkę autokarową do Końskich.
W Koneckim Centrum Kultury, gdzie znajduje się kino Pegaz, obejrzeli film pt. „List do Świętego Mikołaja”.
Punktem kulminacyjnym była wizyta w Centrum Nauki „Sowa”, gdzie umieszczonych jest 18 eksponatów. Strefa Odkrywania Wyobraźni i Aktywności została uruchomiona w ramach działań Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Uczniowie poznali rozmaite aspekty świata przyrodniczego, takie jak ruch, światło czy ludzki organizm oraz ćwiczyli logiczne rozumowanie. Następnie udali się do przestrzeni warsztatowej Majsternia, gdzie samodzielnie wykonali doświadczenia konstrukcyjno-inżynierskie.
Wycieczka okazała się bardzo interesująca i ciekawa.
Te słowa radośnie wybrzmiały w śpiewanej przez uczniów pastorałce, wprowadzając nastrój świąt bożonarodzeniowych. Tradycyjnie uczniowie klas I – III uczestniczyli w szkolnym kolędowaniu. Każda z klas zaprezentowała przygotowaną pod kierunkiem wychowawców kolędę lub pastorałkę wzbogacając występ elementami choreografii i gry na instrumentach muzycznych. Oprócz tradycyjnych kolęd wybrzmiały również mniej znane utwory, które rozszerzyły repertuar małych kolędników. Publiczność nagradzała każdy występ gromkimi brawami, a artyści nie ukrywali satysfakcji z zaprezentowanych umiejętności muzycznych.
3 grudnia 2024 roku, w ramach zajęć z wiedzy o społeczeństwie, klasa VIII b wraz z Magdaleną Rak odwiedziła Sąd Rejonowy we Włoszczowie. Młodzież uczestniczyła w spotkaniu z Panią Prezes Sądu Moniką Kołdon-Sobańską. Uczniowie wysłuchali bardzo ciekawej prelekcji na temat zasad funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości w Polsce. Odwiedzili pokój przesłuchań małoletnich nazywany powszechnie „pokojem niebieskim”, cele przeznaczone dla osób doprowadzanych z aresztu na rozprawę oraz salę rozpraw. Uczniowie z ogromnym zaciekawieniem wysłuchali informacji o codziennej pracy sędziego. Mieli także okazję usiąść w ławach oskarżonych, obrońców i oskarżycieli oraz zająć miejsce przed barierką dla świadków. Była to bardzo nietypowa i zarazem pouczająca lekcja, która z pewnością na długo zapadnie w pamięć.